3. VAD ÄR SÖKMEDIER?

Av Christer Pettersson

Sökmedier är fundamentalt annorlunda än de flesta andra medier där en passiv publik blir överöst med budskap de sannolikt inte är intresserade av - medan de som använder sökmedier är intresserade köpare som aktivt söker efter din tjänst, ditt företag eller din produkt. Det vill säga - köpare söker säljare istället för tvärtom.


Sökmedier omfattas av de medier och produkter som människor använder i ett uppsökande syfte för att till exempel:
• Söka leverantörer av produkter och tjänster
• Söka information om produkter och tjänster
• Söka kontaktuppgifter som telefonnummer och adresser
Sökmedierna används av människor såväl privat som i sin yrkesroll.


Några vanliga sökmedier:
• Tryckta kataloger, exempelvis Gula Sidorna, Lokaldelen och Din Del
• Onlinekataloger/eftertext, exempelvis Eniro.se, Blocket.se, Tradera/eBay och Hitta.se
• Sökordsmedia/sökmotorer, exempelvis Google.se, Bing.se och Eniro.se
• Mobila tjänster inkl. applikationer för iPhone och Android , exempelvis Eniro, Google och Hitta


Nischade sökmedier
Utöver dessa fyra stora grupper finns det också en grupp mer nischade leverantörer av sökmedier, där de flesta är Internetbaserade, även om det finns en del tryckta produkter också. Det är allt från prisjämförelsesajter som Pricerunner och Prisjakt till mer branschspecifika webbplatser som t.ex. Alltomstockholm, BytBil, Bilweb och Workey. Värt att nämna är också att sociala medier som Facebook och YouTube öppnat upp för söknära annonsering.


Från tryckta kataloger till online och sökmotorer
Marknaden för sökmedier är gammal och kommer ursprungligen från tryckta kataloger. Branschen är under snabb förändring där allt fler medier och sökvägar online kommer till. Det gör i sin tur att allt fler företag säljer produkter och tjänster inom dessa medier. För att få en bättre bild över de olika tjänsterna kommer vi i detta dokument titta närmare på vem som gör vad.

Intresset för sökmotormarknadsföring har varit i stark tillväxt under ett antal år, vilket tyder på att Sverige närmar sig den amerikanska och engelska marknaden, där både sökmotoroptimering (även kallad SEO) och sponsrade länkar (PPC) har blivit viktiga och självklara delar i marknadsföringsmixen.

Sökmotoroptimering, ofta förkortat SEO, innebär olika aktiviteter för att optimera sin webbplats med avsikt att hamna högt upp bland de icke-betalda träffarna på sökmotorer som Google, Yahoo och Bing. SEO attraherar idag en betydligt mindre del av de annonspengar som läggs på sökmarknadsföring än sponsrade länkar, men i takt med att budpriserna ökar för sponsrade länkar kan man ana att SEO kommer att öka sin attraktionskraft och hamna högre på agendan hos annonsörer.

Därför växer sökannonsering
Hur kan då tillväxten för sökannonsering vara så stor över tid? Det finns tre tydliga anledningar som gör sökannonsering attraktivt för annonsörerna:

• Den är mätbar. Det går att mäta på öret hur mycket pengar annonsören tjänar på en reklaminvestering. Det går att mäta trafik, nya affärer, nya abonnenter eller precis det annonsören vill uppnå.

• Den är köpnära. Aktiva användare söker produkter, varor och tjänster. Precis när dessa användare går in i målgruppen, har en köpintention, kan annonsören synas med sin annons..

• Sökannonsmarknaden attraherar pengar från såväl marknads- som säljbudgetar. Sökannonsering är inte bara en angelägenhet för marknadsavdelningen.


Mäta resultat
Viljan att mäta effekten har också skapat utrymme för specialistföretag. Statistik levereras primärt direkt av online-kataloger, sökordsnätverk och andra sökmedier, medan tracking (uppföljning av resultat, d v s vad händer efter att trafiken kom till annonsörens webbplats) exempelvis tillhandahålls av sökbyråer, mediebyråer eller trackingföretag som DART, AdMeta och Adform. Det kostnadsfria verktyget Google Analytics har också tagit en stark position på marknaden för statistik och uppföljning.


Mobilt sök – kan man även sökannonsera i mobilen?
Läs mer här....

Inga kommentarer: