Vem gör vad inom sökmedier?

av Jakob Schenström

Det finns en stor mängd leverantörer av olika produkter och tjänster inom sökmedier. För att ge en överskådlig bild över dessa olika typer används följande kartbild och begrepp.

Användare - Aktiv person som använder söktjänst

Annonsör - Företag som köper sökmedieutrymme

Sökmedia - Företag som publicerar kataloger och/eller driver söktjänst på Internet och/eller i mobilen, t.ex. MSN, Google, Eniro och Yahoo!

Sökspecialist -Erbjuder sökoptimering och/eller konsulttjänster inom websideoptimering och/eller återförsäljning av sponsrade länkar och/eller hantering av sökkampanjer (ex. framtagning av sökord & optimering av budgivningsprocessen). Exempel på bolag är Relevant Traffic, Jajja, FinnMera och Keybroker

Mediebyrå - Erbjuder rådgivning och/eller upphandling av sökmedia, enbart eller som del av mediebudget. Många Mediebyåer erbjuder även hantering av sökkampanjer (på samma sätt som sökspecialisterna gör) Exempel på mediabyråer är Carat, OMD & Mediacom.

Mätbolag - Företag som erbjuder mättjänster och eller mjukvara för t.ex. Internettrafik och uppföljning av effekt. Exempel på bolag är TradeDoubler, AdMeta iMHO och Omniture. (byt bolag enl Christer text)


Bild: Sätt att köpa sökmarknadsföring


Vem är det jag når med sökmedier?
Du når flera målgrupper som all aktivt söker information om din produkt, tjänst, företag eller bransch:

• Potentiella och/eller nya kunder

• Befintliga kunder

* Påverkansgrupper som samarbetspartner, branschaktörer, journalister, lobbyister, politiker

Alla grupper har redan gjort två medvetna val innan de möts av din annonsering/marknadsföring på din websida. Först har de skrivit in ett sökord eller fras som är relaterat till din verksamhet och sökt i sökmotorn. Därefter har de bland de länkar som kommit upp i sökresultatet (SERP´en) valt att klicka sig vidare in till just din websida.
Genom att annonsera rätt kan sökmedier vara ett av de mest kostnadseffektiva sätten för att nå målgrupperna. Den innebär även en stor flexibilitet där du i viss mån kan styra flödet av besökare, trafik och försäljning.


Att tänka på:
Tänk igenom hur du tror dina befintliga och potentiella kunder hittar just ert företag samt fundera igenom målet med din medverkan i sökmedier innan du genomför dina investeringar.

En annan bra fråga att ställa sig är hur mycket du är beredd att betala för att få tex ett nytt lead/ny kund/kontakt etc. Detta då svaret på den frågan är viktig för att kunna optimera investeringen.


Varför ska jag använda sökmedier?
Det finns tre huvudanledningar till att arbeta med effektiv marknadsföring via sökmedier:

• Öka den relevanta trafiken till din hemsida

• Öka försäljningen.

• Positionera varumärket

Vid kampanjer och produktlanseringar kan man använda marknadsföring via sökmedier mycket effektivt. Specifika kampanjsidor kan driva både försäljning och interaktion med kunden.
Tänk på:
Vid kampanjer och produktlanseringar kan man använda sökmedier online mer flexibelt än offline som har givna deadlines. Uppföljning och hantering är resurskrävande.


Hur ska jag arbeta med sökmedier?
I vissa branscher kan en mycket stor del av försäljningen härledas till sökordsmarknadsföringen och många betraktar den idag som en ren hygienfaktor. Det är resurskrävande att arbeta med sökordsmarknadsföring. Arbetet bör vara fokuserat och följas av noggrann uppföljning. På detta sätt optimeras både försäljningen och kunskapen om kanalen.

Var noga vid uppföljningen att följa upp alla olika källor till trafik och försäljning för att minimera risken att få betala “dubbelt” pga att fler leverantörer satt cookies på samma kund.

Denna situation kan uppstå om du nyttjar affilate/annonsnätverk samtidigt som du köper sponsrade länkar.

Inga kommentarer: