4 .Mobilt sök – Kan man även sökannonsera i mobilen?

av Emil Salonen, KMM

Det har i många år pratats om mobilt sök och annonsering i samband med mobilt sök som ”the next big thing” 1). De flesta kan föreställa sig exemplet med en valfri hungrig handelsresande som är nyanländ till Stockholm.

Vår handelsresande står utanför sitt hotell och är omåttligt sugen på en god pizza. Hon tar upp mobilen, knappar in pizza i sin favoritsökmotor, telefonen känner automatiskt av var hon befinner sig och visar upp ett antal alternativa pizzerior i närheten, komplett med användarbetyg, telefonnummer och vägbeskrivning.

Detta scenario är inte längre en utopisk vision som tokiga evangelister på konferenser tar upp när de vill tala om Framtiden, utan ett exempel på hur det går till på gator och torg här och nu. Se bara dessa bilderna nedan som visar hur mobilt sök fungerar på en iPhone.



De senaste åren har inneburit en revolution för de mobila medierna på många sätt, och det riktiga startskottet kom den 29 juni 2007 när iPhone lanserades i USA. iPhone har följts av en massa liknande telefoner, de ena mer fantastisk än den andra, och gemensamt för dem är att de kopplar ihop olika mobila tjänster såsom webben, GPS och de grundläggande mobila kommunikationstjänsterna på ett sätt som inte gjorts tidigare.

Detta har skapat helt nya användarbeteenden, inte minst för mobilt sök, som gått från att vara en tjänst i marginalen till att faktiskt vara ett fenomen att räkna med. De flesta nya telefoner har dessutom mycket enklare tillgång till söktjänster än vad som varit fallet tidigare, till exempel genom ett sökfönster direkt i browsern. Detta ha lett till otroligt många fler sökningar än vad man tidigare sett från mobiler.

När Google såg att iPhone-användare gjorde 50 gånger fler sökningar än andra mobilanvändare trodde man först att det var ett misstag och bad teknikerna dubbelkolla, men det visade sig vara korrekt.


Hur påverkar då dessa nya tjänster annonsörer?
Jo, de flesta stora sökmotorerna som Eniro och Google erbjuder redan sponsrade mobila länkar. Dessa köper man som övrigt sök för att promota sina mobila produkter och tjänster men affären har inte riktigt kommit igång ännu.

Det viktigaste som annonsör är i nuläget att vara medveten om att mobilt sök växer blixtsnabbt för tillfället och att de organiska sökresultat som visas oftast är samma som de ”vanliga” webbresultaten. Detta innebär att de som klickar på resultatlänken kommer till en vanlig webbsida. För att denna upplevelse ska bli så bra som möjligt behöver man som annonsör göra följande med sin webbsida:

- Se till att skaffa en tjänst som upptäcker om det är en dator eller en mobiltelefon som surfar in på din webbplats. Dessa tjänster tillhandahålls vanligen av samma företag som bygger mobila webbplatser och applikationer.

- Om det är en mobiltelefon ska denna pekas till en mobilanpassad sida, en "mobilsajt", istället för den vanliga webbsidan. Mobilsajten bör anpassas vad gäller utseende, innehåll och vikt (antal kilobyte som laddas ner).


Vad är då värdet med att ha två webbsidor?
Jo, på många mobiler fungerar inte vanliga tekniker som flash och javascript. Dessutom är det vanligen svårt att navigera på en liten skärm när man måste zooma in och ut för att hitta det man letar efter. Många användare har dessutom fortfarande dyra dataabonnemang där man betalar per megabyte vilket gör det dyrt att surfa på till exempel en grafiskt tung webbsida.

Det sista och kanske viktigaste argumentet för att skaffa en mobil webbsida är dock att de som söker efter ett varumärke eller en tjänst ofta är i en annan kontext och med andra mål än den som söker från en dator. Söker man till exempel på en biltillverkare så är det sannolikt att det man söker efter är närmsta återförsäljare eller verkstad, medan det från en dator är högre sannolikhet att man vill jämföra färger och motoralternativ.

Mobilt sök är här och nu,
och det är dags för annonsörer att anpassa sig efter den mobila framtiden, för användarna är redan där.

Läs mer om  "Mobile search" på  Wikipedia



Emil Salonen är ledamot i KMM, Sveriges Annonsörers kommitté för mobil marknadsföring

1) Enligt Kelsey Group stod mobil sökordsannonssering 2008 för 24% av all mobil annonsering. 2013 tros den stå för 75%. Potentialen är stor. (http://techcrunch.com/2009/10/06/mobile-advertising-is-shaping-up-to-be-all-search/)

Inga kommentarer: