12. Checklista för köp av sökordsannonsering (PPC)

Av Carl Johan Laséen

Hur väljer jag rätt leverantör för SEM – Search Engine Marketing?

Som vi gått igenom tidigare finns det två övergripande sätt att arbeta med SEM – PPC och/eller SEO. Idag finns det en uppsjö av leverantörer som kan hjälpa dig och ditt företag att göra er synliga i sökmotorerna. Allt ifrån enmansföretag till globala aktörer via nätverk och samarbeten. Vissa av dessa aktörer erbjuder tjänster inom både PPC och SEO, medan andra fokuserar på ett av områdena. För att hjälpa dig i valet av leverantör har vi satt ihop en enkel check-lista som du kan använda för att göra arbetet lättare.


PPC – Paid Search

1. Börja med att definiera syfte och målsättningarna med er närvaro i sökmotorerna? Dvs, vad vill ni den inkommande trafiken från sökmotorerna ska göra på er webbsajt? Till exempel:

a. Generera försäljning online?
b. Försäljning offline?
c. Generera Leads?
d. Få ökad kännedom om ert varumärke och era tjänster/produkter?
e. Något annat?

Hur kan leverantören hjälpa er med detta och hur ska resultatet mätas?


2. Vilka marknader är aktuella?
a. PPC är en lokal aktivitet och sköts bäst med lokal kännedom, om än med möjlig global strategi. Har leverantören resurser för att leverera enligt era behov på alla relevanta marknader?


3. Fastställ en budget

a. Det finns flera betalningsmodeller för PPC och beroende på dina målsättningar och din budget så är vissa att föredra framför andra. Dock bör tilläggas att PPC är en tids- och resurskrävande aktivitet och för att lyckas med denna krävs kontinuerlig analys och optimering – vilket självklart bör återspeglas i offerten.

i. Fast arvode baserat på timmar: be om en specifikation om antalet timmar och hur de ska disponeras.

ii. Fast arvode baserad på % av totalbudget: kan vara att föredra vid mindre budgetar där ett timarvode annars skulle utgöra en alltför stor del av totalbudgeten.

iii. Fast kostnad per klick: detta medför risken att leverantören endast lägger bud på de ord som har absolut lägst kostnad per klick för att öka dess marginal, istället för att optimera kampanjen mot dess målsättningar.
iv. Procentuell kostnad per klick: medför risken att fokus läggs på färre ord med högre budnivåer.

v. Bonusrelaterad ersättning: ersättning baserad på resultatförbättringen av en ofta redan pågående sökaktivitet. Bör som med alla alternativ ovan utvärderas gentemot målsättningarna för aktiviteten.

vi. Kombinationer av ovan kan förkomma.


4. Hur och hur ofta kommer leverantören att rapportera hur sökordsaktivheterna fortlöper?

a. Be om en standardrapport


5. Fråga efter referenser

a. Det är lätt att imponeras av gedigna kundlistor på leverantörens webbsajt, och läsa om framgångsrika case som berättar om fantastiska resultat. Be om referenser utöver dessa.


6. Var noga med eventuella uppsägningstider och missgynnande villkor.

a. Om du inte blir nöjd med din leverantör så bör du självklart kunna byta relativt omgående.

b. Vem äger ditt sökordskonto hos sökmotorerna – du eller leverantören? För att inte tappa den upparbetade kontostrukturen och dess kvalitet vid ett eventuellt leverantörsbyte så behöver ni kunna flytta kontot. Innebär det några kostnader?


Som alltid underlättar det om man kan grunderna i Sökordsmarknadsföring, och vilka variabler som styr hur er webbsajt rankas i sökmotorerna. Denna information finns tillgänglig gratis direkt från sökmotorerna själva och med den grundläggande kunskapen så blir det enkelt att sålla bort oseriösa aktörer från de professionella.

Läs vidare om sökmotoroptimering (SEO) här

Inga kommentarer: