NY TEXT KOMMER
Av Jakob Schenström
Det finns en stor mängd leverantörer av olika produkter och tjänster inom sökmedier. För att ge en överskådlig bild över dessa olika typer används följande kartbild och begrepp.
Användare - Aktiv person som använder söktjänst
Annonsör - Företag som köper sökmedieutrymme
Sökmedia - Företag som publicerar kataloger och/eller driver söktjänst på Internet och/eller i mobilen, t.ex. MSN, Google och Eniro
Sökspecialist -Erbjuder sökoptimering och/eller återförsäljning av sponsrade länkar och/eller hantering av sökkampanjer (ex. framtagning av sökord). Exempel på bolag är Relevant Traffic, Jajja, FinnMera och Keybroker
Mediebyrå - Erbjuder rådgivning och/eller upphandling av sökmedia, enbart eller som del av mediebudget, till exempel mediabyråer som Carat, OMD, Mediacom.
Sökrådgivare - Erbjuder specialiserad rådgivning inom sökmarknadsföring, till exempel Ryce och Odd Marketing.
Mätbolag - Företag som erbjuder mättjänster för t.ex. Internettrafik och uppföljning av effekt. Exempel på bolag är TradeDoubler, AdMeta och iMHO
Hur köper jag sökmedia?
Vem är det jag når med sökmedier?
Du når två kategorier kunder som båda aktivt sökt information om din produkt eller bransch:
• Nya kunder
• Befintliga kunder
Båda grupper har redan gjort ett medvetet val och visat ett intresse när de möts av din annonsering/marknadsföring. Genom att annonsera rätt kan sökmedier vara ett av de mest kostnadseffektiva sätten för att nå ut till de båda kundgrupperna. Den innebär även en stor flexibilitet där du i viss mån kan styra flödet av besökare, trafik och försäljning.
Att tänka på:
Tänk igenom hur du tror dina befintliga och potentiella kunder hittar just ert företag samt fundera igenom målet med din medverkan i sökmedier innan du genomför dina investeringar.
Varför ska jag använda sökmedier?
Det finns tre huvudanledningar till att arbeta med effektiv marknadsföring via sökmedier:
• Driva trafik till min hemsida
• Öka försäljningen.
• Positionera varumärket
Vid kampanjer och produktlanseringar kan man använda marknadsföring via sökmedier mycket effektivt. Specifika kampanjsidor kan driva både försäljning och interaktion med kunden.
Tänk på:
Vid kampanjer och produktlanseringar kan man använda sökmedier online mer flexibelt än offline som har givna deadlines. Uppföljning och hantering kan vara resurskrävande.
Hur ska jag arbeta med sökmedier?
I vissa branscher kan upp till 80 % av försäljningen härledas till sökordsmarknadsföringen och många betraktar den idag som en ren hygienfaktor. Det är resurskrävande att arbeta med sökordsmarknadsföring. Arbetet bör vara fokuserat och följas av noggrann uppföljning. På detta sätt optimeras både försäljningen och kunskapen om kanalen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar