Av Carina Persson
Inom KSM, kommittén för sökmarknadsföring, pågår ett arbete med att underlätta för annonsörer att välja leverantörer av sökmarknadsföring. Ett medieslag i stark uppgång och utveckling omfattar inte bara seriösa aktörer och det är av stort värde om branschen kan enas kring etiska regler, god sed m.m. som kan skilja seriösa aktörer från de mindre seriösa och trygga annonsörernas medieköp av sökmedier.
Etiska regler
KSMs första steg i den riktningen är en första version av etiska regler för KSMs medlemmar som du finner här.
Certifiering/revision av sökmarknadsförings- och sökmotoroptimeringföretag (sökbolag)
Vi i KSM menar att det kan finnas ett behov av någon typ av revision eller kvalitetsmärkning av sökbolag varför vi vill, i samarbete med branschen, ta fram ett "recept" för certificering/revision av sökbolag. Ett "recept" som är förankrat i annonsörens perspektiv och efterfrågan.
Stefan Hök, GetUpdated ska under våren 2010, sondera intresset för detta hos Sveriges Annonsörers medlemmar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar