KSM Etiska regler för sökmarknadsföring

Övergripande
1.1 Aktörer skall verka för att långsiktigt utveckla och bidra till sökmediemarknadens positiva utveckling.
1.2 Aktörer skall med iakttagande av god etik och moral tillvarata sina uppdragsgivares intresse.
1.3 Aktörer ska hålla en hög sekretessgrad för sina uppdragsgivares räkning.
1.4 Aktörer delaktiga i KSM Etiska Regler uppmanas hänvisa till de samma i kundavtal.
1.5 Medverkande bolag kan efter enhälligt beslut i Kommitén för Sökmarknadsföring varnas och efter en varning nekas att medverka i det etiska ramverket.
1.6 I övrigt hänvisas förväntas medverkande aktörer att visa god affärsmässighet och följa gällande lagar: marknadsföringslagen, konkurrenslagen, konsumentlagen mfl.

Jäv
2.1 Köpare skall för sina kunder verka för att hålla en hög integritet och neutralitet i förhållande till mediaägare från vilka de köper mediautrymme på uppdrag från slutkund.
2.2 Köpare skall inte ha motstridiga ekonomiska incitament i sin kärnaffärsverksamhet.

Transparens
3.1 Kund skall kunna särskilja mellan mediainköp och hanteringskostnad.
3.2 Säljare av media skall redovisa underlag för mediakostnader.
3.3 Säljare skall vara skyldiga att med största skyndsamhet redovisa orsak och omfattning av problem orsakade av mätproblem eller misstänkta bedrägerier vid fråga från Köpare.

Definitioner
Aktör - Bolag som har godtagit och med underskrift bestyrkt KSM Etiska Regler beskrivna ovan.
Köpare - Bolag som köper och/eller förvaltar sökmediabudgetar på uppdrag från slutkunder.
Säljare - Mediaägare eller annat bolag som säljer sökmediautrymme.

Gjorda antaganden för framtagning av ramverket:
- Dessa etiska regler avser komplettera de etiska regler som idag endast finns för mediebyråer. Övriga oreglerade aktörer får ett regelverk som är anpassade för en marknad med god mätbarhet och där frågetecken kring etik och metoder kan rätas ut.
- Resultatsbaseradmarknadsföring kräver nya verktyg.
- Full transperans av trafikkostnader kan inte appliceras på vissa prestationsbaserade prismodeller som t.ex. "Cost per Order ".



Vårt företag: ...................................................................
ställer sig bakom KSMs etiska regler för sökmedier.

Ort/Datum: ..............................................................................

Underskrift av firmatecknare: ...................................................

Namnförtydligande: ..................................................................

Inga kommentarer: