10. "SÖKORDLISTAN"

Av Carl Johan Laséen


Ord - Förklaring

Conversion - När en besökare på en hemsida fullföljer en sökning med att titta på en eller flera sidor, ladda ner något, registrerar sig, beställer något eller gör ett köp. Dvs utför någon form av för annonsören uppsatt målsättning.

Conversion cost - Annonskostnad per fullföljd handling enligt ovan

Conversion tracking - Metod för att mäta faktiska effekter (sidovisningar, nedladdningar, registreringar, köp) som resultat vid annonsering på nätet

Cookie - En textsträng som en webbplats eller annonsnätverk placerar i besökarens webbläsare för att kunna identifiera en återkommande besökare. Cookien kan bland annat användas för att nya annonser ska visas när en besökare återvänder.

CPA - Cost per action, eller Cost per acquisition. Annonskostnad för en specificerad händelse, som kan vara ett fast pris per händelse eller till en procentsats av värdet på ett köp

CPC - Kostnad per klick

CPM/CPT
- Annonskostnad per 1 000 exponeringar.

CR - Conversion rate. Den procentuella andelen besökare/sökare som fullföljer en önskad åtgärd på en hemsida...

CTR - Klickandel eller klickfrekvens.

Djuplänkning - Att länka till en enskild sida på en webbsajt.

Exponering - Exponering eller annonsvisning.

Html - Hypertext Markup Language är ett standardformat för hur webbsidor och e-post skall presenteras.

Index - En sökbar databas som samlats in av så kallade sökspindlar.

IRM - (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) IRM är ett oberoende institut vars syfte är att kontinuerligt undersöka och kartlägga den svenska reklam- och mediemarknaden.

Onlinekataloger/ eftertext - Utgör just nu den största delen av sökannonsmarknaden i Sverige. Här ingår onlinekataloger som Hitta.se, Eniro.se, auktionssajter som Tradera.com samt köp-och-säljsajter som Blocket. Särskiljande för onlinekataloger är att de oftast är ett multikanal-erbjudande, där annonserna inte bara kommer ut på internet utan även via tryckta kataloger, nummerupplysning och mobila tjänster.

Organiskt resultat - Organiskt resultat är den delen av sökresultatet styrs av sökmotorernas algoritmer utan påverkan av det betalda resultatet.

Pagerank - En parameter som Google använder för att ranka hemsidor från 0 till 10. Den bygger på värdet av ingående länkar. Nya sajter har alltid 0 i pagerank. Svenska sajter får aldrig högre pagerank än 8. En sajt kan ranka etta på ett sökord trots pagerank 0.

PPC - Pay Per Click. PPC är en annonseringsmodell som har blivit vanligare de senaste åren. Man betalar per besökare som klickar på annonsen. PPC kan också betyda Pay Per Call, d v s kostnad för ett inkommande samtal.

ROI - Return on investment är en finansiell term för att visa resultatet av en investering enligt formen vinst/kostnad.

RSS - Filformat som gör det möjligt att prenumerera på uppdateringar på en webbplats eller blogg.

SEM - Search Engine Marketing, sökmarknadsföring är ett samlingsnamn för alla marknadsföringsmetoder som kan öka en annonsörs synbarhet på resultatsidor på sökmotorer.

SEO - Search Engine Optimizing, sökmotoroptimering är olika tekniker för att öka hemsidors ranking i sökresultatet.

Sponsrade länkar - Köpta sökord som visas brevid eller över det organiska sökresultatet. Sponsrade länkar, eller betald plats på sökmotorernas resultatsida eller sökmotorernas partners, köps antingen direkt från de tre nätverk, Google, Eniro och Yahoo Search Marketing (där även MSN:s Bing ingår), som är verksamma i Sverige, eller via byråer som hanterar bokningarna, skriver texter och väljer sökord.

Sökmotoroptimering
- Genom sökmotoroptimering, där man arbetar med att göra hemsidan så attraktiv som möjligt för sökmotorerna, kan du få trafik från sökmotorernas icke-betalda del, det så kallade organiska söket.

Sökordsannonsering
- Sökordsannonsering innehåller två delar: sökmotoroptimering samt sponsrade länkar.

Tracking - Uppföljning av resultat, d v s vad händer efter att trafiken kom till annonsörens webbplats. Ökade försäljningen, ökade antalet medlemmar etc. Det finns tracking-verktyg som är kostnadsfria att använda, exempelvis Google Analytics, men också betalversioner från dedikerade tracking-företag.

Unik besökare - Unik besökare. En unik besökare/användare identifierad genom cookie som lagras i webbläsaren. En fysisk person kan alltså räknas som flera unika besökare så denne kan använda fler än en webbläsare.

Inga kommentarer: